دنیای تاریک اینترنت که تا حالا از آن خبر نداشتید

مقاله من در روزنامه آسمان آبی

 

دارک وب در اعماق اینترنت

حتما تا به حال فیلم‌های زیادی دیدید که در آن هکرها و جنایتکاران از اینترنت استفاده می‌کردند و گیر نمی‌افتادند. در خیلی از این فیلم‌ها دنیایی که این هکرها با آن سر و کار داشتند بسیار متفاوت از دنیایی بود که ما در اینترنت سراغ داریم و جالب است بدانید که بسیاری از این اتفاقات واقعیت داشته و در واقعیت هم می‌تواند اتفاق بیفتد. این خودش یک جورهایی تعریف دارک وب است. اما اگر بخواهیم تعریف کامل‌تری داشته باشیم باید با چند اصطلاح و پدیده آشنا شویم.

یک اصطلاحی در اینترنت وجود دارد دیپ وب است، حتما تا حالا با وب‌سایت‌هایی برخورد داشته‌اید که در هیچ موتور جستجویی به اصطلاح ایندکس نشده‌اند و جز با آدرسشان نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. جالب است بدانید تعداد این سایت‌ها بی‌نهایت زیاد و غیرقابل شمارش و کنترل است. به این بخش از اینترنت دیپ وب می‌گویند.

حالا بخشی از این دیپ وب سایت‌های ساده، شخصی یا خانودگی یا حتی انجمن‌های هستند که دوست ندارند توسط دیگران پیدا شوند و به کاربران خودشان متکی هستند. اما بخش دیگری از این دیپ وب هست که شما برای دسترسی به آن نیاز به نرم‌افزارهای خاصی مانند Tor و I2P دارید و به هیچ وجه در حالت معمولی نمی‌توانید این سایت‌ها را پیدا کنید. سایت‌هایی که در حقیقت در اعماق وب مخفی شده‌اند و فقط و تنها با نرم‌افزارهایی مثل Tor و… می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت. بیشتر این سایت‌ها پسوند .onion را با خود یدک می‌کشند. حالا اگرچه Tor برای دسترسی به این سایت‌ها استفاده می‌شود در طرف مقابل سرویس I2P سرویسی است که این دسته سایت‌ها را در اعماق وب مخفی می‌کند و اجازه شناسایی مبدا آن‌ها را به استفاده کنندگان از آن که خود با Tor و امثالهم هویتشان را مخفی کرده‌اند، نمی‌دهد.

پس در مجموع به بخشی از دیپ وب که شما می‌توانید به صورت ناشناس وارد سایت‌هایی شوید که خودشان هم ناشناس هستند دارک وب می‌گویند. حالا تصور کنید که در این دارک وب که همه چیز ناشناس است چه اتفاقاتی که نمی‌تواند بیفتد. اگر تصورتان به چند مورد خاص محدود شده بگذارید کمکتان کنیم و شما را با انواع و اقسام فعالیت‌های این دنیای تاریک آشنا کنیم.

سرویس‌های بیت کوین

شما برای هر فعالیتی در هرجایی نیاز به پول دارید و خب طبیعی است با وجود بانک‌ها و ردگیری‌های مالی مرسوم هیچ مراوده‌ای نمی‌تواند مخفی بماند، حالا هرچه می‌خواهد یوزر یا سایت شما در اعماق اینترنت و در چندین لایه رمزگذاری شده مخفی باشد. برای همین اهالی دارک وب برای خود واحد پولی را درست کرده‌اند به نام بیت کوین که در حقیقت پول اینترنتی است و غیرقابل ردگیری. در آینده بیشتر در مورد این واحد پول و مبدا آن صحبت خواهیم کرد اما فعلا می‌خواهیم به شما بگوییم که سرویس‌های بیت کوین جدا از مراودات مالی چه کاری را انجام می‌دهند.

خب طبیعی است شما هرچقدر بیت کوین در دارک وب داشته باشید و نتوانید آن را تبدیل به پول نقد کنید فایده‌ای نخواهد داشت، دقیقا اینجا است که پای سایت‌های سرویس دهنده بیت کوین در دنیای دارک وب به میان می‌آید این سایت‌ها مثل صرافی عمل می‌کنند و بیت کوین شما را می‌گیرند و با پولشویی جوری پول نقد را به شما برمی‌گردانند که مبداء آن مشخص نباشد. یکی از راه‌های ساده و پیش پا افتاده این کار این است که این بیت کوین‌ها در بازی‌هایی مثل وارکرفت یا کلش اف کلنز تبدیل به پول این بازی‌ها و بعد از آن تبدیل به پول نقد می‌شود. البته خب دنیای دارک وب است دیگر اگر سرویس دهنده‌ای را نشناسید یا مطمئن نباشید، بیت کوین‌هایتان را هم بخورند کاری از دستتان برنمی‌آید و از این اتفاقات ظاهرا کم هم نیفتاده است.

بات نت‌ها

حتما تا به حال اسم حملات DDos را شنیده‌اید که در آن حجم وسیعی از بات‌ها که شبکه‌ای از کامپیوترهای شخصی و عمومی هستند به وب سایتی حمله می‌کنند و آن وب سایت را از کار می‌اندازند و هیچ کس نمی‌تواند بفهمد این حمله‌ها از کجا بوده است. خب اکثر این حملات از دارک وب سازماندهی می‌شود و می‌تواند این خدمات را به راحتی از طریق بات نت‌ها خرید.

دارک مارکت

بخش اعظم فعالیت‌های دارک وب مربوط به دارک مارکت‌ها است. دارک مارکت‌ها سایت‌های خرید آنلاینی هستند که غیرقابل ردگیری بوده و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد (و منظور از این حرف فقط ضرب المثل نیست واقعا تا جان آدمیزاد را می‌شود در این بازارها پیدا کرد.) را ارائه می‌دهند. یکی از معروف‌ترین این سایت‌ها  سایت جاده ابریشم یا Silk Road بود که در مقطعی به آمازون دارک وب هم مشهور شده بود و در ادامه برایتان تعریف خواهیم کرد چه بلایی سر این سایت آمد. در این بازارها بیشتر مواد مخدر، قاچاق، اسلحه و کلا هرچیزی که در بازار کشورهای مختلف غیرقانونی است فروخته می‌شود. البته تمرکز و بیشترین فروش این سایت‌ها انواع و اقسام مواد مخدر است.

گروه‌های هکر و خرید و فروش سرویس‌هایشان

بسیاری از هکرها و گروه‌های هکری در دارک وب جمع شده‌اند و علاوه بر برقراری ارتباط با یکدیگر سرویس‌هایشان را به دنیا خارج می‌فروشند، سرویس‌هایی مثل هک کردن سایت‌ها حتی هک کردن موسسات اعتباری یا حساب‌های بانک‌ها هم در این بین ارائه می‌شوند. بعضی از هکرها هم از این طریق اقدام به اخاذی یا رهگیری بسیاری از جنایتکاران و… می‌کنند. هرچند که تحقیقات نشان داده بسیاری از این سایت‌ها در دارک وب قلابی هستند و در نهایت به هک شدن خود متقاضی منجر می‌شود.

سایت‌های آدمکشی و قتل

خیلی‌ها مدعی هستند که بسیاری از قاتلین و آدم‌کش‌ها در دارک وب هستند و برای خودشان وب سایت و کب کبه و دب دبه‌ای دارند و شما می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید و درخواست قتل مادرشوهری، عروسی یا هرکسی که از او خوشتان نمی‌آید را بدهید و با پرداخت هزینه این کار، آقایانِ آدم‌کش زحمتش را برایتان می‌کشند.

حتی شایعاتی هست که شما می‌تواند در اعماق دارک وب به صورت زنده قتل و شکنجه افراد را تماشا کنید. اصطلاحا به جاهایی که این چیزها را به صورت زنده پخش می‌کنند اتاق قرمز می‌گویند.

ولی خب حقیقت این است که هیچ‌کدام این شایعات واقعا ثابت شده نیست و تا به حال کسی پیدا نشده که گفته باشد این کار را کرده و موفق بوده و بشود به آن اعتماد کرد.

معماهای پیچیده

در دنیای دارک وب معماهای پیچیده‌ای مطرح می‌شود که شامل انواع و اقسام رمزنگاری‌ها، پنهان‌نگاری‌ها و هرچیزی که تصورش را بکنید هست. اگر فیلم داوینچی کد را دیده باشید تقریبا می‌توانید حدس بزنید که داریم از چه چیزی صحبت می‌کنیم. یکی از معروف‌ترین معماهای دارک وب سیکادا 3301 نام دارد که بعدها چند معمای دیگر هم مطرح کرد و هیچ کس نمی‌داند که آیا کسی توانسته تا انتهای معما را حل کند یا نه. هرچند بسیاری به صورت ناشناس مدعی به انجام این کار شده‌اند اما از آن‌جایی که هویتشان مخفی بوده هیچ کسی نمی‌داند که واقعا موفق شدند و اگر شده‌اند با طراحان سیکادا 3301 ملاقات کرده‌اند و به استخدامشان درآمده‌اند یا خیر.

شبکه‌های اجتماعی دارک وب

با توجه به محبوبیت روز افزون شبکه‌های اجتماعی در دنیای اینترنت مطمئنا تعجب نمی‌کنید که بدانید، بخشی از دارک وب هم به این شبکه‌ها اختصاص دارد و حتی فیسبوک پلتفرمی مخصوص دارک وب طراحی کرده است و شما می‌توانید احتمالا به صورت ناشناس در سایت‌های ناشناس دوستان ناشناس پیدا کنید.

دولت‌ها و دارک وب

سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا نمی‌توان جلوی دارک وب را گرفت؟ جواب دادن به این سوال ساده نیست هرچند عمده فعالیت دارک وب در زمینه خرید و فروش مواد مخدر است و باقی چیزهایی که گفتیم بیشتر افسانه‌هایی هستند که از صحت آن‌ها واقعا اطلاعی در دست نیست و سهم اندکی از کل فعالیت‌های دارک وب را به خود اختصاص می‌دهند.

با این اوصاف می‌توان در شکل کلی گفت که دارک وب برای دولت‌ها تا حد زیادی بی‌خطر است. از طرف دیگر شایعات زیادی وجود دارد که خود دولت‌ها مخصوصا دولت‌های آمریکا و روسیه به شدت از این فضا استفاده می‌کنند. بسیاری از جاسوس‌های سرویس‌های اطلاعاتی از این طریق اطلاعات را مبادله می‌کنند و کسانی که می‌خواهند چیزی، کسی یا هر موضوعی را به سرویس‌های اطلاعاتی لو بدهند این راه را انتخاب می‌کنند و بنابراین شاید از دید کلی بستن دارک وب اولویتی برای دولت‌های بزرگی مثل آمریکا که بیشتر فعالیت‌های دارک وب در آن کشور اتفاق میفتد نباشد و عجیب نیست که تلاشی هم برای آن انجام نمی‌شود.

در چندسال گذشته ظهور داعش تا حد زیاد ورق را برگردانده است. سایت‌های زیادی در دارک وب هستند که به دروغ و به راست مدعی هستند که از طرف داعش گردانده می‌شوند و بسیاری از فعالیت‌های داعش از این طریق سامان‌دهی می‌شود. این اتفاق به اضافه مسئله عرضه مواد مخدر در دارک مارکت‌ها باعث شد که توجه دولت‌ها بیشتر از پیش جلب شود و هر از چندگاهی اقداماتی برای جلوگیری از فعالیت این سایت‌ها و گردانندگان آن انجام دهند. از بزرگ‌ترین این عملیات‌ها بستن دارک مارکت راه ابریشم و دستگیری صاحب آن بود که معلوم شد ماهیانه ده‌ها میلیون دلار درآمد داشته است و در دادگاه متهم به استخدام آدمکش از طریق دارک وب برای کشتن شش نفر شد، اتهامی که هرگز ثابت نشد.

یکی از بزرگ‌ترین عملیاتی که در سطح جهان و با همکاری بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی از کشورهای مختلف و پلیس آن‌ها انجام شد، عملیات آنیماس نام داشت که در سال 2014 آغاز شد و با نفوذ به بسیاری از سایت‌ها و دارک مارکت‌ها منجر به دستگیری صدها نفر و بسته شدن بسیاری از آن‌ها شد در این بین معلوم شد که بسیاری از سایت‌های مدعی فعالیت با داعش به دروغ این ادعا را مطرح می‌کنند.

حقیقت این است که مقوله دارک وب مقوله‌ای پیچیده است که تا چندی پیش واقعا عزمی جدی برای مقابله با آن وجود نداشت و حالا با ظهور انواع و اقسام گروه‌های تروریستی در سطح جهان و عدم امکان رهگیری فعالیت‌های دارک وبی آن‌ها به جایی رسیده است که هرچقدر هم عزم وجود داشته باشد دیگر ظاهرا کافی نیست چرا که با دستگیری و بسته شدن هر سایتی در این دنیا دو سه سایت دیگر سبز(یا شاید بهتر باشد بگوییم سیاه) می‌شوند و هرچند سرویس‌های امنیتی انتظامی کشورهای مختلف با گذاشتن دوره‌های ویژه دارک وب (از جمله اینترپل و اف‌بی‌آی) سعی دارند تا حدی جلوی آن را بگیرند و برخی سازمان‌ها از جمله سازمان امنیت ملی آمریکا مدعی هستند به این دنیا احاطه کامل دارند اما تا زمانی که واقعا نخواهند بعید است اتفاق ویژه‌ای در این زمینه بیفتد.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked*