آغاز سال نو فناوری‌بازها با 2018 CES

مقاله من در روزنامه آسمان آبی

 

جدیدترین رویکردهای تکنولوژیکی در نمایشگاه لاس‌وگاس

آغاز سال نو فناوری‌بازها با 2018 CES

میلاد بابانژاد
خبرنگار

هرچند در چند سال گذشته شاهد افول نمایشگاه‌های فناوری در سراسر جهان بودیم و دیگر خبری از ابداعات آن‌چنانی و محصولات خارق‌العاده نبود، روندهای تکنولوژیک نشان می‌دهند هر سال افراد و شرکت‌های بیشتری در این نمایشگاه‌ها شرکت و توجه رسانه‌ها را بیشتر به خود جلب می‌کنند. کمیت این نمایشگاه‌ها هم بالطبع با توجه به نکاتی که گفتیم بیشتر شده است و حالا دیگر نقطه‌ای در دنیا وجود ندارد که محل برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها نباشد.
در این بین، نمایشگاه‌هایی هستند که قدمت بیشتری دارند و در میان دوستداران فناوری جایگاه خاص خودشان را پیدا کرده‌اند؛ برای مثال، نمایشگاه Cebit و IFA در آلمان که در نوع خود بی‌نظیر هستند یا نمایشگاه Gitex در کشور همسایه خودمان، امارات‌متحده عربی یا حتی در همین آسیا می‌توانیم به نمایشگاه Computex تایوانی‌ها اشاره کنیم که آن‌ها هم برای خود کبکبه و دبدبه‌ای دارند. با این حال، در سال جدید نمایشگاه سی‌ای‌اس آمریکایی‌ها یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌ها در این حوزه است؛ نمایشگاهی که مانند ماشین‌های آمریکایی بسیار بزرگ و گسترده است.
امسال هم به سنت هرساله این نمایشگاه در ماه ژانویه کار خود را آغاز کرد و یک هفته میزبان دوستداران فناوری بود.
مطمئنا طرفداران پروپاقرص فناوری کاری به اول ژانویه و آغاز سال جدیدی میلادی ندارند، آن‌ها صبر می‌کنند و سال جدید را با برگزاری نمایشگاه سی‌ای‌اس جشن می‌گیرند؛ یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فناوری در دنیا که قدمت آن به سال 1967 و نیویورک می‌رسد. بعد از سال‌ها برگزاری این نمایشگاه‌ها، آمریکایی‌ها می‌توانند افتخار کنند که بسیاری از فناوری‌هایی که دنیا را تکان داد اول در این نمایشگاه عرضه شد و به نمایش درآمد. از جمله تلویزیون‌های پلاسما و اولد، بلوری و دستگاه‌هایی همچون ایکس‌باکس برای نخستین‌بار در این نمایشگاه به دنیا معرفی شدند. بعد از گذشت بیش از نیم قرن از عمر این نمایشگاه، حالا چند سالی است که به شهر لاس‌وگاس منتقل شده و آمریکا معمولا سال جدید را برای تکنولوژی‌بازها با این نمایشگاه شیرین می‌کند.
در نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال هم به سنت هرساله همه منتظرند تا ببینند تکنولوژی‌های بزرگ و آینده‌سازی که قرار است دنیا را تسخیر کنند چیست و حالا بیش از چهارهزار شرکت تولید‌کننده و نزدیک 200هزار بازدید‌کننده دور هم جمع شدند تا این شوی بزرگ را برگزار کنند.
بدون شک، نمایشگاه سی‌ای‌اس (نمایشگاه الکترونیک مصرفی) یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای مربوط به فناوری در جهان است و در حقیقت، نقشه راه شرکت‌های تولیدکننده فناوری را در سال جدید به دنیا نشان می‌دهد. هر سال شرکت‌های زیاد و بی‌شماری محصولات و ایده‌های جدید خود را در زمینه‌های سرگرمی، خودرو، سلامت، اینترنت اشیا، خانه‌های هوشمند، گوشی‌های موبایل، طراحی و تولید محصولات، هوش مصنوعی، روباتیک و پهپادهای نوین، معرفی و عرضه می‌کنند.
نمایشگاه سی‌ای‌اس علاوه بر حضور شرکت‌های بزرگ و تاثیر‌گذار، مکانی است برای کسانی که فکرها و ایده‌های تازه دارند و موارد بسیاری دیده شده است که افراد یا شرکت‌های بسیار کوچکی با ایده‌های بزرگ در این نمایشگاه شرکت کردند و نتیجه‌ آن جمع‌آوری صدها میلیون دلار سرمایه برای تحقق‌بخشیدن به ایده‌های خودشان بود؛ هرچند بسیاری از آن‌ها به نتیجه و به تولید انبوه نرسید، بسیاری هم از همین طریق یک‌شبه ره صدساله رفتند و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند؛ به همین دلیل، گردهمایی‌ها و جلسات اصلی و فرعی این نمایشگاه که به بیش از 500 مورد هم می‌رسند چیزی از غرفه‌ها و محصولاتی که در این نمایشگاه معرفی می‌شود کم نداشته و اهمیت و حساسیت خاص خودشان را دارند.
هرچه باشد نمایشگاه سی‌ای‌اس به‌عنوان نماینده صنعتی تکنولوژی آمریکا محسوب می‌شود که ارزشی معادل 300 میلیارد دلار دارد و از این جهت هم حائز اهمیت است.
به همین دلیل، بد ندیدیم عمده مطلب امروز تاچ‌پلاس را به این نمایشگاه و ترندهای موجود در آن اختصاص دهیم تا شما را برای مواجهه با فناوری‌های مورد استفاده در سال 2018 بیشتر آشنا کنیم. امسال برعکس سال‌های گذشته در زمینه گوشی تلفن‌همراه شاهد معرفی فناوری خاصی نبودیم و احتمالا شرکت‌های سازنده گوشی خودشان را برای نمایشگاه MWC  آماده کرده‌اند که در ماه فوریه (ماه آینده) برگزار می‌شود، اما شاهد خلاقیت‌های جالبی در زمینه صفحه نمایش و چند بخش دیگر بودیم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد و مطالبی هم درباره محصولات هیجان‌انگیز این نمایشگاه آماده کرده‌ایم که هفته آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.

واقعیت افزوده حال واقعیت مجازی را می‌گیرد
به نظر می‌رسد بحث VR و واقعیت مجازی فعلا قرار نیست پا را از محدوده سرگرمی و Playstation VR یا مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر آن Oculus Rift فراتر بگذارد. در این شرایط، واقعیت افزوده در نمایشگاه سی‌ای‌اس می‌تازد. با توجه به این‌که واقعیت افزوده به تجهیزات خاص خیلی پیشرفته مانند واقعیت مجازی نیاز ندارد، به نظر می‌رسد سال آینده تمرکز زیادی روی آن صورت بگیرد و این امر در نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال نمود پیدا کرده است. شرکت مجیک‌لیپ عینک خود را به بازار می‌آورد که به‌وسیله آن شما با دنیای متفاوتی روبه‌رو خواهید شد،؛ دنیایی شبیه فیلم‌های علمی- تخیلی که همه‌چیز را (برای مثال پیش‌بینی آب‌وهوا) به‌صورت کاملا سه‌بعدی جلوی چشمان‌تان می‌بینید. این عینک به‌صورت بی‌سیم به یک کامپیوتر جیبی کوچک وصل شده و با کمک یک کنترلر کوچک‌تر هدایت می‌شود. چندین و چند شرکت دیگر هم در این راه وارد می‌شوند و محصولات واقعیت افزوده جالبی را ارائه خواهند داد؛ از جمله کارل زایس، اوکسیپیتال، کینمو، کداک، رویول و سونی. نت‌فیلیکس هم معرفی‌های جالبی در این زمینه خواهد داشت.
شرکت Third Eye عینک هوشمند X1 خود را به نمایش می‌گذارد که یک صفحه نمایش 90 اینچی را روی چشمانتان ایجاد می‌کند و شما با کمک واقعیت افزوده حسابی می‌توانید از آن استفاده کنید.
فکر نکنید در سی‌ای‌اس همه‌چیز در همین زمینه واقعیت افزوده است، برنامه‌های کاربردی فوق‌العاده‌ای هم معرفی می‌شود؛ برنامه‌هایی مانند Chalk که به شما اجازه می‌دهد از طریق دوربین نقاشی یا طرح بکشید و در برنامه مخصوص آن استفاده کنید. برنامه‌های موبایلی زیاد دیگری هم در راه است.

جنگ تراشه‌ها در 2018 CES
تراشه‌های نسل هشتم شرکت اینتل در این نمایشگاه معرفی می‌شوند و به تبع آن، لپ‌تاپ‌ها سبک‌تر و عمر باتری‌شان بیشتر می‌شود. هنوز چیزی نشده شرکت ال‌جی لپ‌تاپ‌های 13، 14 و 15 اینچی مدل Gram خود را در این نمایشگاه معرفی کرده و مدعی است آن‌ها می‌توانند تا 20 ساعت شارژ نگه دارند. هرچند ما به این ادعاها و اعداد و ارقام بدبین هستیم، می‌توانیم مطمئن باشیم عمر باتری لپ‌تاپ‌های نسل هشتمی اینتل به مراتب از عمر باتری‌های موجود بهتر است. سامسونگ هم بیکار ننشسته و از 9 Notebook خود رونمایی می‌کند که مانند گوشی‌های نوتش از S Pen استفاده می‌کند.
اگر تا امروز فکر می‌کردید اینتل و AMD دشمن یکدیگر هستند، باید به سی‌ای‌اس بروید و محصول مشترک جدیدشان را ببینید که شامل پردازنده نسل هشتم اینتل و چیپ گرافیکی AMD است. چندین لپ‌تاپ با این تراشه جدید معرفی می‌شوند. از طرف دیگر، خود AMD تراشه‌های ارتقایافته Ryzen را معرفی می‌کند که هم قیمت  و هم کارایی خوبی دارند.
بعد از مدت‌ها، گمانه‌زنی و تلاش بالاخره امسال سالی است که شرکت کوالکام که روزی فقط تراشه موبایل تولید می‌کرد و بی‌رقیب بود – اما حالا دیگر نیست – وارد بازار تراشه‌های لپ‌تاپ شود و شانسش را آن‌جا با کمک شرکت‌هایی مثل Asus و HP امتحان کند. خصوصیت منحصربه‌فرد محصولاتی که در آن‌ها از تراشه کوالکام استفاده‌شده وزن سبک و عمر باتری فوق‌العاده (حتی بهتر از LG Gram) است.

ماشین خودرانِ ماژولار متولد می‌شود
یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودرو در قاره آمریکا قرار است تا دو هفته دیگر در دیترویت آمریکا برگزار شود، اما پایه‌های این نمایشگاه بزرگ همین الان و در نمایشگاه سی‌ای‌اس بنا نهاده شده است؛ چراکه حالا دیگر بخش مهمی از ماشین‌ها (مطمئنا نه در ایران و از این بابت ما از شما عذرخواهی می‌کنیم) فناوری‌هایی است که در آن‌ها به‌کاررفته می‌خواهد در بخش امنیت و ایمنی باشد یا اطلاعاتی و سرگرمی؛ بنابراین بیراه نیست که ابداعات مهمی در زمینه خودروها همواره در نمایشگاه سی‌ای‌اس معرفی می‌شود. یکی از رویایی‌ترین و در عین حال جالب‌ترین موارد خودروی خودران و ماژولار شرکت Rinspeed به نام Snap است، یک خودروی فعلا مفهومی که سطح زیرینش جداشدنی و چیزی شبیه اسکیت‌برد خودمان است و روی این اسکیت‌برد که همان بخش محرکه خودرو است اتاقکی سوار می‌شود و آن را شبیه مینی‌بوسی مدرن در فیلم‌های علمی -تخیلی می‌کند، اما این همه ماجرا نیست؛ شما در این ماشین به ازای هر سرنشین، سه صفحه نمایش بزرگ خواهید داشت و روباتی که در صورت نیاز به شما کمک خواهد کرد و نیازهای‌تان را برآورده می‌کند. اگر دنبال فناوری‌های کاربردی‌تر و سهل‌الوصول‌تر بگردیم، می‌توانیم به محصول Raven از شرکت Klashwerks اشاره کنیم که به داشبرد ماشین شما اضافه می‌شود و اطلاعات لحظه‌ای ترافیک و محیطی را به شما می‌دهد، این دستگاه قابلیت پشتیبانی از دوربین داخلی و خارجی را دارد و با برنامه موبایل مخصوصش به‌راحتی می‌توانید آن را کنترل کنید، جی‌پی‌اس از دیگر مواردی است که به‌صورت پکیج در این سیستم جمع شده است. همه‌چیز این محصول عالی است، فقط یک مشکل کوچک دارد و آن هم قیمت یک‌ونیم میلیون تومانی آن است. حالا پولی که بابت استفاده از اینترنت همراه می‌پردازید هم جداست. همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم؛ سال 2018 سالی خواهد بود که پای دستیار گوگل و الکسای آمازون به همه جا باز خواهد شد. یکی از این جاها ماشین‌ها خواهند بود. در نمایشگاه سی‌ای‌اس وسیله‌ای با نام Muse معرفی می‌شود که به‌صورت بلوتوث موسیقی را پخش می‌کند و با اتصالش به الکسا می‌تواند فرامین صوتی شما را اجرا کند و در حقیقت، الکسا را به ماشین شما می‌آورد. قیمت این محصول بسیار مقرون‌به‌صرفه و چیزی در حدود 250 هزار تومان خواهد بود. از خبرهای خوب دیگر در همین‌باره معرفی ماشین‌هایی است که داخل‌ آن‌ها از الکسا یا دستیار صوتی گوگل استفاده شده است. اگر شما هم مثل ما معتقدید که شرکت تسلا بیشتر حرف است تا عمل، بهتر است بدانید در نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال رقیب چینی تسلا پا به عرصه می‌گذارد و از ماشین‌های جدیدش رونمایی می‌کند. شرکت چینی Byton معتقد است می‌تواند رقیبی جدی برای تسلا باشد، هرچند اطلاعات زیادی از آن در دست نیست و باید صبر کرد و دید منظور این شرکت از اصطلاحات قلنبه سلنبه‌ای مانند «انقلابی در رابط کاربری ماشین‌ها… قابلیت تشخیص چهره… توانایی فهم و شناختن صدای شما… فهمیدن حرکات بدن شما و…» واقعا چیست؟

پای روبات‌ها در میان است
اگر هرسال در نمایشگاه‌های فناوری این جمله را شنیدید و ناامید شدید تعجب نکنید چون ما هم مثل شما هستیم. هر سال روبات‌های زیادی معرفی می‌شوند. خیلی‌های‌شان حتی پای‌شان هم به بازار نمی‌رسد و آن‌هایی هم که می‌رسد آن‌قدر گران و بی‌مصرف هستند که خریداران‌شان را پشیمان می‌کنند. همین روبات Ubtech Lynx را در نظر بگیرید که سال گذشته با تبلیغات فراوان با کمک الکسای آمازون معرفی شد و می‌توانست حرکات یوگا را تقلید کند، زمانی که به بازار آمد چهار میلیون تومانی قیمت داشت و همه را ناامید کرد. اما این به آن معنا نیست که ما هرسال برای دیدن روبات‌های دوست‌داشتنی جدید هیجان‌زده نشویم، امسال هم از این قاعده مستثنا نیست. روبات روت یک روبات یک‌میلیون تومانی بامزه است که می‌تواند به بچه‌ها کدینگ را بیاموزد. همچنین سونی از آیبو روبات سگ‌مانندش پرده‌برداری می‌کند که می‌تواند با اعضای خانواده ارتباط عاطفی برقرار کند.
وقتی پای روبات‌ها به میان می‌آید، اول از همه باید از غرفه هوندا در این زمینه دیدن کرد. روبات‌های این شرکت حالا دیگر آن‌قدر پیشرفته شده‌اند که می‌توانند با حالت چهره‌‌شان به ما انسان‌ها احساسات‌شان را بروز دهند. بی‌دلیل نیست که در نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال یک سالن کامل به این روبات‌ها اختصاص داده شده است.

آن‌هایی که نیامده می‌روند
نمایشگاه‌های فناوری همواره پر از محصولاتی هستند که در نگاه اول به نظر فوق‌العاده می‌رسند و دل همه را می‌برند، اما در عمل و بعد از مدتی همه می‌فهمند که این وسیله آن‌قدر هم که فکر می‌کردند خوب و کاربردی نیست، آن هم با این میزان پول. یکی از نمونه‌هایی که در ذهن‌مان داریم شرکت Juicero است که پارسال آبمیوه‌گیری پیشرفته‌ای را تولید کرده بود که به اینترنت وصل می‌شد و در نمایشگاه پارسال چیزی حدود 120 میلیون دلار سرمایه برای محصول خود جمع کرد، اما قیمت 400 دلاری این محصول و تحقیقی که «بلومبرگ» انجام داد و متوجه شد آبمیوه‌های این آبمیوه‌گیری هیچ تفاوتی با آبمیوه‌های دستی ندارند باعث شد که بعد از 6 ماه این شرکت پروژه خود را کنسل کند و 120میلیون سرمایه به باد رود.
پروژه Forward X هم چمدانی بود که شما را در فرودگاه تعقیب می‌کرد. این نیز از ایده‌هایی بود که همه دوست داشتند، اما وقتی پای عمل به میان آمد مشخص شد این چمدان زیاد هم در تعقیب شما خوب نیست و هر لحظه ممکن است راه را اشتباه برود و از طرف دیگر، موقع گذشتن از گیت‌های امنیتی مجبور می‌شدید باتری حجیم آن را دربیاورید و همین مشکلات زیادی را درست می‌کرد و این پروژه هم به جایی نرسید.
هرچند در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های فناوری جایگاهی برای معرفی بهترین‌ها و محصولاتی برای آیندگان بوده، اما به نظر می‌رسد هرچه جلو می‌رویم بسیاری از شرکت‌ها فقط به جنبه نمایشی محصولات خود فکر می‌کنند تا محصولاتی که بتوانند آینده را تغییر دهند؛ برای مثال، بزرگ‌ترین نوآوری‌های نمایشگاه امسال سی‌ای‌اس فارغ از چند نمونه‌ای که ذکرشان رفت، چپاندن الکسا یا دستیار گوگل در محصولات‌شان بود که خب گرچه فی‌الذاته چیز بدی نبوده، اما قطعا به‌عنوان نوآوری و ایده‌پردازی کافی نیست. امیدواریم دنیا به سمتی برود که بیشتر به فکر نوآوری باشد و کمتر به فکر نمایش.

شارژرهای بی‌سیم واقعی‌تر می‌شوند
اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که بازی شارژ بی‌سیم شرکت‌های سازنده گوشی تلفن‌همراه از جمله سامسونگ و اخیرا اپل را قبول ندارید و با خودتان می‌گویید پدی که به سیم نیاز دارد و باید در تماس مستقیم با وسیله شارژشونده باشد که شارژ بی‌سیم نمی‌شود؛ پس نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال را با دقت بیشتری دنبال کنید؛ چراکه شرکت‌های زیادی هستند که این فناوری را به‌شدت بهبود بخشیدند و ادعا می‌کنند آینده از آن فناوری آن‌هاست؛ البته پیش‌نیاز این مطلب این است که دیگر به سیم و تماس مستقیم نیازی نباشد. از جمله این شرکت‌ها، شرکتی به نام انرژوس است که اخیرا تاییدیه‌ای هم از کمیسیون ارتباطات آمریکا برای محصول خود گرفته است. این شرکت از محصول خود به نام فرستنده WattUp Mid Field رونمایی می‌کند که در حقیقت، یک فرستنده امواج رادیویی است که می‌تواند شارژ یا انرژی الکتریسیته را به وسایلی مثل گوشی تلفن‌همراه، ساعت هوشمند، صفحه کلید و اسپیکرهای هوشمندی برساند که در نزدیکی آن است. مشکل بزرگ آن این است که فعلا امکان شارژ برای وسایلی وجود ندارد که فاصله‌شان بیشتر از یک‌متر است. هرچند این شروع خوبی است و این شرکت قول داده به‌زودی مسافت بیشتری را پوشش دهد. اگر هنوز قانع نشده‌اید، باید به غرفه شرکت پاورکست سری بزنید و محصول جدید این شرکت یعنی فرستنده PowerSpot را ببینید. این شرکت مدعی است این محصولش می‌تواند همزمان چندین دستگاه را تا فاصله 25متری شارژ کند. نحوه کار آن این‌گونه است که یک شبکه وای‌فای‌مانند ایجاد و به چیپی که از قبل در وسایل تعبیه شده امواج رادیویی ارسال می‌کند. نقطه‌ضعف این محصول این‌است که فقط می‌تواند به محصولاتی شارژ برساند که از چیپ این شرکت استفاده کرده باشند.

خانه‌های هوشمندتر با کمک الکسا و گوگل و رفقا
در سال گذشته، الکسای آمازون نمایشگاه سی‌ای‌اس را حسابی ترکاند و همه از قابلیت‌های بیشمار آن شگفت‌زده شدند، اما فروشش آن‌قدر نبود که دنیا را تحت تاثیر قرار دهد و مردم عادی را قانع کند که آینده از آن این محصول است. ظاهرا شرکت‌های پیشرو در فناوری جور دیگری فکر می‌کنند؛ چراکه از چند وقت پیش گوگل وارد بازی شد و اسپیکرهای بلوتوث و هوشمند خود را زیر قیمت تولیدشده عرضه کرد. خیلی زود آمازون هم همین رویه را پیش گرفت و فروش هردوی این شرکت‌ها سر به فلک کشید، هرچند ضرر سنگینی را متحمل شدند، به نظرشان این روش راهی است تا بتوانند از یک طرف، مردم را ترغیب کنند بیشتر از این وسیله و وسایل وابسته استفاده کنند و از طرف دیگر، حالا که پای رقبا از جمله اپل به این بازار باز می‌شود، این دو شرکت مطمئن می‌شوند پیش از حضور بقیه شرکت‌ها بخش عمده‌ای از سهم بازار را مال خود کرده‌اند. در همین راستا، در نمایشگاه امسال، از قابلیت‌های جدید الکسا رونمایی می‌شود و همچنین کالاهای بیشماری که می‌توانند با دستیار گوگل همراه شوند و کار کنند یکی پس از دیگری معرفی می‌شوند. کارشناسان معتقدند امسال بازار دستیاران هوشمند داغ نمی‌شود، بلکه دیوانه‌کننده می‌شود؛ برای مثال شرکت ال‌جی اسپیکر هوشمند خود را به نامه ThinQ معرفی کرده است که سازگاری خوبی با دستیار گوگل دارد، همچنین می‌تواند کنترل محصولات خانگی شرکت ال‌جی را هم به دست بگیرد. بی‌صبرانه منتظر هستیم تلویزیون‌های هوشمند هماهنگ با دستیار صوتی گوگل را هم در نمایشگاه امسال ببینیم. دستیار گوگل نقش پررنگی در نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال خواهد داشت و احتمالا در این نمایشگاه و در آینده زیاد خواهید دید کسانی را که از عبارت «هی، گوگل» استفاده کنند. در همین راستا، دستیار گوگل لوگوی خود را هم حسابی تغییر داده و باید منتظر اعلان‌های جالبی هم در این رابطه باشیم. اپل که پیش‌تر برای ورود به این بازار تمایل زیادی داشت و دستیارش سیری در گوشی‌های موبایل را پایه‌ای مناسب برای پروتکل جدیدش به نام هوم کیت می‌دانست، حالا به‌دلیل سیاست آمازون و گوگل در موضع ضعف قرار گرفته است. به نظر می‌رسد همه تلاشش را در سال 2018 به کار گیرد تا خود را بالا بکشد. در حال حاضر، 21کالا که از هوم کیت استفاده می‌کنند در وب‌سایت اپل تقریبا آماده عرضه هستند و در سی‌ای‌اس امسال چندتایی از آن‌ها را از نزدیک می‌بینیم. یکی از زیرمجموعه‌های این اتفاق ظهور پدیده گجت‌های هوشمند امنیتی است. نمونه آن گجت انجی است که یک دوربین 360 درجه دارد و از قابلیت تشخیص صدا و سنسورهای حرکتی استفاده می‌کند و قرار است ایمنی شما را به شکلی گسترده‌تر تامین کند.

گوشی‌های ارزان، پیش‌درآمدی برای پرچمداران
بعید است گوشی پرچمداری را در نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال ببینیم، مگر این‌که سونی دست به کاری بزند، اما برخلاف پیش‌بینی‌ها، گوشی پرچمدار جدید سامسونگ به نام S9 که می‌گویند خبری هم از نوآوری‌های آن‌چنانی به نسبت Note8 در آن دیده نمی‌شود، نخواهد بود؛ در عوض، هوآوی که بالاخره بعد از یکی دو سال رقابت تنگاتنگ توانست بازار را از چنگ اپل دربیاورد و تعداد بیشتری گوشی نسبت‌به اپل بفروشد، حالا می‌خواهد جنگ را به خانه اپل ببرد و برای همین، حضور پررنگی در نمایشگاه لاس‌وگاس خواهد داشت. آن‌ها با برند زیرمجموعه خودشان یعنی Honor که گوشی‌های میان‌رده‌شان را تولید می‌کند قرار است حسابی سروصدا کنند. گوشی Honor 7X که با صفحه نمایش 5. 9 اینچی و حاشیه‌های بسیار کم و دوربین دوگانه با قیمتی زیر یک‌میلیون تومان عرضه خواهد شد در نوع خود جالب‌توجه است. فراتر از این‌ها شنیده می‌شود نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال برای هوآوی پیش‌درآمدی است برای شروع کارزار تبلیغاتی صد میلیون دلاری‌اش در آمریکا برای به‌دست‌آوردن سهم بازار بیشتری در این قاره. باید دید نظر آمریکایی‌ها درباره پرچمدار این شرکت یعنی خانواده Mate 10 چه خواهد بود. ظاهرا توافقات جالبی هم با شرکت AT&T صورت گرفته است. سونی همواره حضور پررنگی در نمایشگاه سی‌ای‌اس داشته و همیشه یکی از دو پرچمدار سالانه‌اش را در این نمایشگاه معرفی کرده است و باید دید امسال با توجه به اوضاع خرابش در بازار و عقب‌ماندنش از ترندهای موجود خرق عادت می‌کند یا نه. گوشی پرچمدار جدید سونی آن‌طور که از شایعات پیداست قرار بوده صفحه نمایشی کشیده همانند سامسونگ و اپل داشته باشد و انقلابی در طراحی‌های این شرکت باشد. باید دید این گوشی که سونی تا الان خوب از درز اطلاعاتش جلوگیری کرده (با توجه به سابقه و استعداد سونی در درز اطلاعاتش به نظر می‌رسد احتمال معرفی‌اش در سی‌ای‌اس کم ‌شود) به سی‌ای‌اس می‌رسد یا این‌که باید بیشتر صبر کنیم و ببینیم آیا واقعا سونی می‌تواند خودش را از این مخمصه سختی که در آن گرفتار شده نجات دهد یا خیر. چینی‌ها حسابی آمریکا را قرق کرده‌اند و شرکت Vivo نخستین شرکتی است که موفق شده حسگر اثرانگشتش را پشت صفحه نمایش مخفی کند و آن را در سی‌ای‌اس به نمایش بگذارد؛ البته باید صبر کرد و دید آیا آینده از آن این فناوری است یا فناوری تشخیص چهره که اپل در استفاده از آن پیشتاز است و شاید هم گوشی‌ها در آینده هر دو قابلیت را با هم داشته باشند.

صفحات نمایش میکرو ال‌ای‌دی
اگر تابه‌حال اسم صفحات نمایش میکرو ال‌ای‌دی را نشنیده‌اید یعنی این‌که تاچ‌پلاس را زیاد دنبال نمی‌کنید و باید از این به بعد بیشتر آن را دنبال کنید. به نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی، بالاخره اپل نخستین شرکتی خواهد بود که از این فناوری در صفحه نمایش ساعت‌هایش استفاده می‌کند و ما را به آینده صفحات نمایش خواهد برد. سامسونگ هم نخستین تلویزیون 105 اینچی میکرو ال‌ای‌دی را معرفی می‌کند، اما در دسترس قرارگرفتن آن به این زودی‌ها در هاله بزرگی از ابهام قرار دارد. میکرو ال‌ای‌دی‌ها انقلاب جدیدی در دنیای صفحات نمایش بوده و از چند وقت پیش سامسونگ و اپل در حال خریداری همه استارت‌آپ‌های این محصول هستند و آن را در انحصار خود درآورده‌اند. پیش‌بینی می‌شود این فناوری در آینده‌ای نزدیک بقیه فناوری‌ها از جمله LCD، AMOLED و OLED را از گردونه رقابت خارج ‌کند. نحوه کارکرد آن به این صورت است که هر پیکسل آن می‌تواند خود را روشن و خاموش کند و کنتراست و روشنایی آن تا پنج برابر صفحات نمایش حال حاضر است. مهم‌ترین حسن آن نازکی بیش از اندازه آن بوده و هر پیکسلش بسیار نازک است و می‌توان صفحات نمایشی با آن‌ها تولید کرد که به نازکی تار موی انسان باشند. از طرف دیگر، مصرف برق (باتری) آن‌ها بسیار کم است. سامسونگ امیدوار است با معرفی و تبلیغ این فناوری تلویزیون‌های OLED را از رده خارج کند، اما نه به این زودی‌ها؛ چون تلویزیون‌های OLED هنوز پادشاه بازار صفحات نمایش هستند. ال‌جی و سونی با معرفی تلویزیون‌های جدید با کیفیت‌های خارق‌العاده این را در سی‌ای‌اس امسال ثابت می‌کنند. به این معادله رابط‌های کاربری فوق هوشمند را هم اضافه کنید. در نمایشگاه امسال پای تلویزیون‌های 8K به میان آمده، هرچند هنوز در پیداکردن ویدئوهای 4K مشکل داریم، باید دنبال 8K‌ها بگردیم. ال‌جی در نمایشگاه امسال در این زمینه حرف اول و آخر را خواهد زد و با معرفی تلویزیون 8K با اندازه 88اینچ با کیفیت‌ترین تلویزیون حال حاضر بازار را معرفی می‌کند.

پوشیدنی‌ها بیشتر به سلامت شما فکر می‌کنند
هرچند پوشیدنی‌ها را بیشتر با ساعت‌های هوشمند شناختیم، اما حالا خیلی‌ها معتقدند بازار ساعت‌های هوشمند دیگر مرده است و امیدی به آن نیست (از نظر ما برای این قضاوت هنوز کمی زود است)، اما خوشبختانه دیگر پوشیدنی‌ها محدود به ساعت و دستبند نیستند. بسیاری از گجت‌ها با تمرکز روی سلامتی توانستند جای خود را در بازار پیدا کنند و بیشتر نوآوری‌ها در همین راستا دسته‌بندی می‌شوند. حالا دیگر این ابزارهای سلامتی پا را از گرفتن ضربان قلب و شمردن قدم‌ها فراتر برده‌اند، نمایشگاه سی‌ای‌اس  جایی است برای رونمایی از تگ‌های مختلف و متفاوتی که می‌توانند در قسمت‌های مختلف لباس‌های‌تان جاسازی شوند و هرچیزی که بخواهید از سلامتی مو گرفته تا فشار و میزان قند خون را اندازه‌گیری کنند، حتی بحث سر تغییرات جزئی در گوشی‌های موبایل است که به‌وسیله آن می‌توانید میزان فشار خون، اکسیژن خون و خیلی چیزهای دیگر را به‌راحتی اندازه‌گیری کنید. ابزارهای پوشیدنی دیگری هم هستند که شکل‌شان شبیه بالش است و علایم حیاتی شما را حین خواب و همین‌طور کیفیت خواب‌تان را بررسی می‌کنند. درست است که همه این وسایل نمی‌توانند چیز خوبی از آب دربیایند، اما همه تلاش شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند روی گجت‌هایی است که بتوانند سلامتی شما را بسنجند و به نظر می‌آید در نهایت، این ابزارها وقتی به اندازه کافی پیشرفت کنند می‌توانند انقلابی در دنیای پزشکی ایجاد کنند و باعث افزایش طول عمر انسان‌ها شوند. برای همین، نمایشگاه سی‌ای‌اس امسال نگاه ویژه‌ای به ابزارهای پوشیدنی مخصوصا از نوع ابزارهای سلامتی‌شان دارد.

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked*